La música i la poesia sempre han anel·lat
mitocondrialitzar-se recíprocament al llarg de la història de l’art: Els
poetes, trencant-se el cap per dotar els seus versos de musicalitat, i els
cantants per acompanyar els seus acords amb lletres que concreten una figuració
que la música, en la seua condició de llenguatge sensorial, només pot suggerir
o deixar a la completa subjectivitat de l’oient.
Només en uns pocs casos s’ha aconseguit arribar a una
cohesió total, tot fent que la lletra esdevinguera un instrument més
(tornant-la així un instrument sensorial, un llenguatge universal), i que la
música potenciara totes les seues capacitats semàntiques (tornant-la així un
llenguatge articulat, un instrument de comunicació literal). El cas de Música
Dispersa és un d’ells.
Potser haver viscut la Barcelona hippie de finals dels anys seixanta els
va ajudar a alcançar aquesta fita, ja que, entre les moltes convencions que aquella revolució psiquedèl·lica estava disposada a enderrocar es trobava,
com no, el llenguatge pròpiament dit.
Amb una ingestió prèvia d’àcid, els hippies aconseguien
obtindre moltes formes alternatives de comunicació: una comunicació
extrasensorial mitjançant una connexió còsmica amb el fluxe de la matèria o una
empatia panteísta envers la naturalesa, una comunicació sensorial mitjançant l’aclaparació
tàctil o el sexe lliure, però també una comunicació articulada en una llengua
completament bàrbara (des del punt de vista de la lògica) amb la qual
entendre’s perfectament amb els combregats que es troben en el mateix estat
alterat de la consciència.
Ara imagineu-vos-ho: estem a finals dels anys seixanta, anem
fins el cul d’àcid i ens posem a parlar un llenguatge semblant al dels nadons
(potser, parlant en termes de Huxley, als nadons encara no se’ls haja tancat
l’embut i aquest siga el llenguatge de la vertadera intel·ligència lliure).
Llavors algú es posa a tocar una flauta travessera que ens fa projectar-nos i
dissoldre’ns en corrents freqüencials que ens condueixen a un turó primordial. Fins
i tot els neutrins peguen darrere en fulgors ectoplàsmics com a rates
quàntiques d’Hamelín. La cosa esdevindría alguna cosa més que un simple
taral·leig i, des de dalt del turó, segur que aconseguiriem allò que la NASA i els Beatles mai han
pogut aconseguir: posar-nos finalment en contacte amb els extraterrestres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada